Wat is Uitvaartunie Vlaanderen?
Uitvaartunie Vlaanderen is de vzw die alle Vlaamse uitvaartondernemers vertegenwoordigt. Uitvaartunie is namelijk een gezamenlijk initiatief van de bestaande beroepsverenigingen in alle Vlaamse provincies. Ook onafhankelijke uitvaartondernemers – van kleine familiebedrijven tot uitvaartondernemers die partner zijn van DELA en Sereni – zijn aangesloten bij de unie.
Wat is onze doelstelling?
Het doel van Uitvaartunie Vlaanderen is niet in één zin te omschrijven. Er is namelijk veel werk aan de winkel. We lijsten het even op:
-
- Het promoten en funderen van Uitvaartunie Vlaanderen als dé gesprekspartner voor alle uitvaartissues in Vlaanderen.
- Het definiëren van de pijnpunten in de uitvaartsector, het bedenken van oplossingen hiervoor en het implementeren van deze oplossingen
- Het ontzorgen van de uitvaartondernemers door het opzetten van samenwerkingsverbanden met de juiste partners
- Het promoten en funderen van het kwaliteitscharter dat gedragen wordt door elk uitvaartbedrijf dat deel uitmaakt van de unie
Meedenken of -doen?
Het bestuur vindt samenwerking en dialoog met de leden uitermate belangrijk. Alleen op die manier kan er worden opgevolgd wat er in het veld gebeurt. Daarom is het bestuur ook rechtstreeks en snel te bereiken. Aan u om de signalering te doen. Kan er niet direct een antwoord of oplossing worden geformuleerd, dan wordt beroep gedaan op externe professionals in de volgende domeinen: juridisch, media en financieel.
Stuur een e-mail naar bestuur@uitvaartunievlaanderen.be
De meest recente vragen van onze leden
Inspectiebezoek FOD Economie
Diverse collega’s mochten in de afgelopen weken een inspectiebezoek ontvangen vanwege de FOD ECONOMIE. Ook in de komende tijd vallen nog dergelijke inspecties te verwachten.
De inspecties hebben tot doel na te zien of binnen de uitvaarsector de verplichtingen opgelegd door het Wetboek Economisch Recht alsook het BTW-wetboek worden nageleefd.
Wij herinneren graag aan volgende zaken:
1. Elke onderneming dient ingeschreven te zijn in de Kruispuntbank voor Ondernemingen.
2. Indien U gebruik maakt van een website, moeten volgende zaken daar verplicht op vermeld worden: bedrijfsnaam, maatschappelijke zetel, KBO-nr, telefoonnummer en mailadres
3. Een bestelbon dient verplicht een aantal zaken te vermelden. We verwijzen graag naar het model van bestelbon dat werd ontwikkeld binnen de sector en terug te vinden is als bijlage 2 aan het bijgevoegde advies van de Bijzondere Raadgevende Commissie Verbruik, alsook naar punt 1.3.2 van dit advies.
4. Als U een cash betaling ontvangt, mag die maximaal 3.000,00 EUR bedragen. Wordt er méér dan 3.000,00 EUR betaald, zal de betaling elektronisch of via overschrijving moeten gebeuren.
5. U bent verplicht om reeds voorafgaand aan het afsluiten van een overeenkomst, de klanten duidelijk en transparant te informeren. Dit houdt ondermeer in dat U moet voldoen aan de verplichting tot het afficheren van de prijzen voor de gewoonlijk geleverde uitvaartdiensten (zie bijlage 1 van het advies in bijlage). Tevens moet altijd een offerte aan de klant bezorgd worden met overzicht van de door de klant gewenste diensten, waarbij een korte doch redelijke bedenktermijn moet geboden worden. Tot slot, wanneer de overeenkomst niet wordt afgesloten binnen de onderneming, moet de klant ook gewezen worden op zijn herroepingsrecht.
Voor meer details omtrent dit alles verwijzen we graag nogmaals naar het advies van de Bijzondere Raadgevende Commissie Verbruik in bijlage. Uiteraard kan U met eventuele vragen ook steeds bij ons terecht via bestuur@uitvaartunievlaanderen.be.
Attest voor afwezigheid bij overlijden, is dat verplicht?
Op regelmatige basis wordt ons door werkgevers en/of hun personeel gevraagd om een attest uit te schrijven inzake de uitvaart van een familielid. Dit brengt uiteraard enige administratie met zich mee. Nochtans zijn dergelijke attesten niet noodzakelijk en volstaat een kopie van de rouwbrief/het rouwbericht of een uittreksel van overlijden afgeleverd door de gemeente. Dit werd als dusdanig ook gecommuniceerd naar UNIZO en het NEUTRAAL SYNDICAAT VOOR DE ZELFSTANDIGEN.
BVBA of BV?
Met de nieuwe vennootschapswet verdwijnt vanaf 1 januari 2020 de bvba. Vanaf dan is er sprake van een bv, dat staat voor besloten vennootschap. Vanaf 1 januari mag enkel melding gemaakt worden van de nieuwe vennootschapsvorm. Concreet: op alle huidige correspondentie (mails, brieven, facturen, website, …) die uitgaat moet bv staan in plaats van bvba. Er is tijd tot 31 december 2023 om de statuten ook effectief aan te passen, maar de nieuwe benaming moet dus wel al vanaf 1 januari 2020 gebruikt worden.
Is de factuur gericht aan een vennootschap, dan moet vanaf 1 januari 2020 ook daarop de nieuwe vennootschapsvorm van de geadresseerde vermeld worden (zelfs al zijn de statuten van die vennootschap nog niet omgevormd; de regels inzake benaming zijn dwingend van toepassing). Concreet: tot 31 december 2019 kan een factuur gestuurd worden aan bvba XYZ, vanaf 1 januari 2020 moet dat aan bv XYZ zijn.
Hoe zit dat nu met die BTW, 6 of 21%?
Op de begrafenisfactuur zijn de door u zelf geleverde prestaties of verkochte producten aan te rekenen aan 6% (zelfs wat u aankoopt aan 21%). Enige uitzondering is:
a) het verschaffen van spijzen of dranken om ter plaatse te worden verbruikt;
b) de diensten verstrekt door kelners, diensters en alle andere personen die tussenkomen bij het verschaffen van spijzen en dranken aan de verbruikers in omstandigheden die het verbruik ter plaatse mogelijk maken;
c) de diensten met betrekking tot de levering met plaatsing van grafkelders of monumenten.
Op deze uitzonderingen moet u het tarief toepassen dat anders ook voor deze diensten moet aangerekend worden, dat zou moeten zijn:
12% of 21% voor spijzen (respectievelijk met of zonder bereiding ter plaatse) en 21% voor dranken,
12% voor verschaffen spijzen en dranken
21% voor grafmonumenten.
Waar kunnen we inschrijven voor de korte Syntra cursussen?
Op 5 september start de cursus verkooptechnieken. Deze omvat vier sessies met alle uitleg over het SSS-model, dat staat voor serve, satisfy en sell (vrij vertaald: service, klantvriendelijkheid en verkopen). Op 10 oktober start de cursus doel- en klantgerichte communicatie. Deze bestaat uit drie sessies. Ingegaan wordt op de verschillende types klanten en hoe je die benadert, maar ook ‘neen’ leren zeggen zonder een klant te verliezen, correcte service verlenen zonder over je eigen grenzen te gaan. Leden van de Unie krijgen voor deze korte opleidingen een voordeeltarief aangeboden. U kan uzelf of uw medewerkers nu al inschrijven op het volgende adres: https://www.syntra-bizz.be/uitvaartunie
Waar kan ik me melden als docent voor het CVO?
Op 1 oktober starten zes CVO’s (Centra voor Volwassenenonderwijs) met de nieuwe opleiding voor uitvaartmedewerker. Dat zijn Mol, Hageland, Sint-Niklaas, Noord-Antwerpen, Meise-Jette en Beringen. De opleiding is verspreid over 160 lesuren van 50 minuten, waarvan 100 uur in de schoolbanken zal worden doorgebracht en 60 uur op de werkplek. Docenten en ondernemers die bij willen dragen aan werkplekleren, kunnen zich melden via een e-mail aan: bestuur@uitvaartunievlaanderen.be. Zet er wel bij wat u wil doen: lesgeven of werkplekleren. Allebei mag natuurlijk ook. Wie zich al heeft gemeld, hoeft dat niet te herhalen. We hebben alle reacties bewaard en gedeeld met de CVO’s.
Moeten we lid zijn van Funebra voor bestellen van rouwzegels?
De Nationale Federatie stuurt bij bestelling van rouwzegels een factuur voor de betaling van het lidmaatschap. Dit veroorzaakt verwarring. Mogen alleen de leden van Funebra rouwzegels bestellen? Het bestuur van de Unie heeft hierop Funebra gecontacteerd en gevraagd wat hiervan de bedoeling is. Nu blijkt dat u niet verplicht bent om het lidmaatschap te betalen om rouwzegels te bestellen. U kan dus de factuur gedeeltelijk contesteren en enkel betalen voor uw bestelling van de rouwzegels.
Moet nieuwe pacemaker verwijderd worden?
Eén van onze leden vestigde de aandacht op een nieuw soort pacemaker: het Micra Transcatheter Pacing System (Micra TPS). Een loodvrij syteem waarvan leverancier Medtronic zegt dat het niet verwijderd hoeft te worden na overlijden. De Micra TPS wordt ingebracht via een insnijding in de liesstreek. Een sonde brengt de pacemaker naar het hart, waar het wordt vastgehecht in de voorste kamer. Deze manier van inplanten maakt ook dat de pacemaker niet zichtbaar is. De leverancier heeft uitvoerige testen gedaan naar explosiegevaar en toxische stoffen (milieuverontreiniging). Dit in samenwerking met een wetenschappelijk instituut. Volgens Medtronic zijn er geen storende geluiden, geen risico op verwondingen of schade aan de oven. Verwijderen is niet nodig, zo luidt de conclusie. De Unie zal de nodige stappen ondernemen om de beroepsverenigingen VNOC (crematoria) en VLAVABBS (ambtenaren) hierover te informeren.
Komt onze sector in aanmerking voor de flexi-jobs?
Meerdere collega’s hebben aangekaart dat zij graag zouden meedoen aan het systeem van de flexi-jobs dat vanaf 1 februari ingaat voor heel wat nieuwe sectoren. Jammer genoeg valt ons paritair comité (PC 320) hier niet onder. De Unie heeft hierover wel een ronde tafel gevraagd en voorbereidingen getroffen, maar vervolgens werden we geweerd door de vakbonden. Een gemiste kans voor onze ondernemers en nog maar eens het bewijs dat de nationale federatie de Vlaamse belangen niet behartigt. De Unie laat het hier uiteraard niet bij zitten en zal de nodige stappen ondernemen. Wij begrijpen namelijk wél het belang van deze jobs voor onze leden.
Mogen instellingen vaste afspraken maken met ondernemers?
Nee, de families hebben het recht op vrije keuze van uitvaartondernemer. Dergelijke afspraken kunnen deze vrije keuze beïnvloeden.
Hoe ziet het nieuwe convenant lijkkisten eruit?
Er is weinig verandering op komst. De materialen voor crematiekisten moeten voldoen aan de technische voorwaarden in het decreet op de Lijkbezorging. Dit betekent dat de kist onderaan vlak dient te zijn, een stevig en vlak hoofd- en voeteneinde dient te hebben. De lijkkist moet in staat zijn om gedurende de invoer in de oven de hitte te doorstaan zonder dat er sprake is van ontbranding.
Betaalt de bewindvoerder de factuur?
Regel is dat het mandaat van de bewindvoerder eindigt op datum van overlijden. Hij/zij kan op dat moment dus geen handelingen meer stellen en geen betalingen meer doen. Maar wettelijk is er wel een uitzondering voorzien: de bewindvoerder zelf maar ook de begrafenisondernemer kunnen aan de Vrederechter vragen dat de bewindvoerder gemachtigd wordt om zijn taak nog tot twee maand na overlijden verder te kunnen uitoefenen.
Mogen meerdere kisten tegelijk worden vervoerd?
Het is veel efficiënter en milieuvriendelijker om meerdere kisten te vervoeren naar het crematorium voor verbranding. Ook dit vervoer kan op een zorgvuldige manier worden georganiseerd in een degelijke wagen. Het decreet laat dit ook toe.
Mogen gemeentes een vergoeding vragen voor attesten?
Het vragen van een retributie voor het afgeven van een attest van overlijden is onwettig.
Moet de politie ingeschakeld worden voor een laissez-passer?
Nee, als de geneesheer verklaart dat er gekist is overeenkomstig de voorschriften van het Besluit van de Regent op 20 juni 1947 dan volstaat dit.